De eerste indruk telt

Bij iedere sociale gelegenheid kun je maar één keer een eerste indruk maken. Of het nu om een netwerkborrel, een sollicitatiegesprek, een presentatie, een afspraak met een belangrijke klant of om een ontmoeting in de kroeg gaat.

En die eerste indruk is meestal snel gevormd. Binnen een minuut hebben anderen al een oordeel over je gevormd. Dit geldt ook op internet. Mensen komen voor het eerst op je website of met je in contact via social media en hebben dan een eerste oordeel over je.

Ook online telt de eerste indruk

Vaak is zo’n eerste indruk ook een blijvende indruk en vormt de basis voor jullie relatie. Als iemand er een slecht gevoel bij heeft zal hij namelijk geen zaken met je willen doen. Ook online kun je maar één keer een eerste indruk maken. Vraag je dus af welke indruk je wilt maken als je lid wordt van netwerken zoals LinkedIn, Twitter of Facebook.

Ga niet meteen verkopen op sociale netwerken

Als je niet goed weet wat gebruikelijk is op een bepaald netwerk, ga dan eerst wat rondkijken en rondsnuffelen. Maak een account aan, wordt lid van groepen, volg discussies, maar neem zelf nog niet actief deel. Kijk rond om vertrouwd te raken met de etiquette op het betreffende netwerk. Ga daarna pas actief meedoen aan discussies. Maar ga in ieder geval niet meteen verkopen

Wees sociaal. Het heet namelijk niet voor niets sociale netwerken. Het gaat om een dialoog dus vraag niet alleen, maar geef ook zo veel mogelijk weg, help anderen en beantwoord vragen. Ben positief, opbouwend en ga vooral niet meteen verkopen! Als je iemand voor de eerste keer ontmoet in een kroeg, dan vraag je ook niet meteen of hij interesse heeft in jouw cursus of je nieuwsbrief.

Social netwerk etiquette

Op sociale activiteiten zoals een verjaardag of een netwerkborrel stel je je ook eerst netjes voor en luister je naar de verhalen van anderen. Pas als de gelegenheid zich voordoet, ga je in op onderwerpen die jouw vakgebied raken en kun je mensen advies geven. Dat geldt ook voor online netwerken. Anders haken mensen meteen af en maak je zeker geen goede eerste indruk!

  • Ben sociaal
  • Bouw relaties op
  • Wees persoonlijk
  • Help anderen
  • Zorg voor unieke content
  • Ga niet alleen verkopen
  • Claim je expertise

Over Maaike Gulden

Ik schrijf, spreek, train en adviseer op het gebied van social media en online marketing. Het is mijn passie om mensen wegwijs te maken in de wondere wereld van de sociale media.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie